Hei kaikki! 大家好!
Palasin tänään taas Pekingiin joten jatkan blogia siitä mihin se jäikin, tuttuun tapaan humoristisella otteella esitellen kokemuksiani Kiinasta :)
Tällä kertaa käytössä on myös parempi VPN, Vypr VPN jottei blogin kirjoittaminen tyssäisi taas seinään.
Suosittelen lämpimästi tuota Vypriä. Mikäli olet tulossa käymään täällä, lataa sovellus ennakkoon ja maksa se Suomessa (tai missä oletkaan). Sitä et voi tehdä täällä enää, Kiina on kiristänyt nettisensuuriaan. Myös whatsappin käyttö on rajoitettua ilman VPNää, kuvia eikä videoita voi lähettää tai vastaanottaa ilman VPNää.
Toistaiseksi blogipostaukset tulevat mun kännykästä, joten pahoittelut ennakkoon autocorrectista ja vähän huonomman laatuisista kuvista, mutta eipä se ole ennenkään menoa hidastanut :)
Mutta asiaan.
A E R O F L O T
Ajattelin kirjoittaa tästä yhtiöstä postauksen, sillä kun Googletin suomalaisten kokemuksia kyseisestä putiikista, niitä oli aika niukasti. Toivottavasti tässä olisi yksi hieman avaavampi kokemuspostaus lisää luettavaksi.
Ostin siis liput välille HKI-SVO-BJS. Välilasku oli Moskovan Sheremetyevon (meniköhän nyt oikein...) kentällä. Liput olivat todella edulliset, enkä nyt mitenkään hirveästi odottanutkaan näin halvoilta lennoilta.
Aeroflotista liikkuu ihan älyttömästi näitä legendaarisia juttuja että lennot ajetaan jollain kivikautisella kalustolla joka putoaa mereen jo Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kieltämättä vähän jännitti, että onkohan ihan kamala kokemus tämä yhtiö vai ei. Mutta vaihtoehtoina olivat tällä kertaa budjetin vuoksi pysähdykset 5h Moskovassa tai 22h Kiovassa. Ei jäänyt kauheasti valinnanvaraa.
Ensivaikutelma Aeroflotista siis kuulopuheiden perusteella ei ollut kovinkaan positiivinen. Myöskään Aeroflotin järkyttävät 90-luvun tyyliset nettisivut eivät parantaneet vaikutelmaa.
Online Check-in oli hajalla kun avasin linkin oikeana ajankohtana. Onneksi se oli sitten noin 7h tuntia myöhemmin taas sitten toiminnassa. Mietin kyllä mielessäni että mitähän muuta on hajalla...
No, ennenkö päästään puhumaan kalustosta täytyy kehua, että Aeroflot antaa ottaa mukaan 2 x 23kg matkatavaroita ilmaiseksi. Eli jos mietit esim shoppailureissua Kiinaan, kannattaa pitää tämä mielessä. Kolmas laukku olisi ollut sitten muistaakseni vähän päälle sata euroa. Käsimatkatavaroita sai viedä 10kg. Jonka ylitin kymmenellä kilolla (kiitos tax free, tietokone, kirjat, lääkkeet..). Käsilaukkua kukaan ei missään vaiheessa millään kentällä tarkastanut. Hymyilin vain kauniisti ja sain laukun näyttämään tarpeeksi kevyeltä niin hyvin meni läpi kaikkialla.
Ensimmäinen lento Helsingistä Moskovaan oli todella nopea 1,5 tuntia ja lähtemäänkin päästiin etuajassa. Se lennettiin Finnairin kalustolla ja henkilöstöllä. Koneena oli hyvin pieni 2x2 rivinen matkustujakone. Ei nyt mikään uusin malli, mutta en hetkeäkään epäillyt etteikö sillä Moskovaan pääsisi. Lennolla tarjoiltiin juomia (mehua, limsaa, kahvia, teetä), eikä mitään muuta tarjoilua ollut. Muistaakseni kärrymyyntiäkään ei ollut. Kannattaa ottaa siis omat eväät ja juomat mukaan.
Välilasku Moskovassa oli kaikkea muuta paitsi mukava. Transit-puolen kenttä on aivan kamalassa kunnossa. Vessoja ei pestä, sisällä tupakoidaan ja muutenkin kaikkialla on likaista. Virkailijat ovat tylyjä, eivätkä puhu mitään muuta kieltä kuin venäjää. Muutaman sanan kuulin englanniksi. Mitään tervehdyksiä tai muutakaan ei kuule.
Turvallisuustarkastuksen virkailijoilta kiinnosti näpytellä enemmän puhelintaan kuin tarkistaa laukkuja. Ja kun joku aasialainen sitten tarkistettiin, käännettiin naisen laukku kokonaan ympäri ja eikä osattu englanniksi selittää mikä oli vialla, miksei häntä voida päästää läpi. En tietystikään uskaltanut mennä auttamaan, vaikka olisin mielelläni sen tehnytkin.
Terminaalipuoli on myös melko likainen ja kesken. Lattialaatat harottavat paikoitellen, rakennustyömaa on siellä sun täällä ja sisällä on puluja. Asiakaspalvelu on olematonta, mikäli et puhu venäjää ja ainakin itseäni katsottiin joka ikisessä liikkeessä kuin jotain hullua kun tervehdin, kiitin ym olin perusasiallinen.
Kentällä käy normaali suomalainen pankki- ja luottokortti, rahaa ei siis tarvitse vaihtaa välttämättä jos kentällä käy välilaskun tekemässä. Hintataso on ok. Suomen hintaista, eli ihan siedettävä lentokenttähinnastoksi. Tosin kaikki tax free-liikkeet ovat hintavampia ja osassa käy muuten käteiseurotkin. Paljon katseltavaa kentällä ei kuitenkaan ole, sillä erilaisia liikkeitä ja ravintoloita on oikeastaan vain muutama. Kaikissa on samat tuotteet ja kiertelyyn kentällä kyllästyy ennenkö sitä on edes ehtinyt aloittaa. Erään saman ketjun ravintoloita tuntui olevan joka ikisessä kulmassa, samoin tax free-liikkeitä samoilla tarjonnoilla.
Kentällä on ilmainen WIFI, mutta latauspistokkeita on vaikea löytää. Lentokentän nettisivun kartat eivät ole täysin ajantasalla. Oma laturi kannattaa kuitenkin ottaa mukaan ja varsinkin vara-akku tms jos sellaista käyttää. Pistokkeista puhelimen lataus on todella hidasta.
Kentällä ei sitten muuten ole mitään kärryjä (näin kahdet), varaudu kantamaan käsin kaikki matkatavarat. Kenttä on suhteellisen iso (D-terminaalista päästä F-terminaalin toiseen päähän noin 35min), joten ainakin tässä vaiheessa alkoi kaduttaa kantaa 20kg käsimatkatavaroita koko 5 tunnin ajan ympäri kenttää.
Lento Moskovasta Pekingiin meni suhteellisen jouhevasti. Kone oli melko uusi ja penkit mukavat. Jalkatila perus-ok-ahdas. Lentohenkilökunta puhuu ja ymmärtää huonosti englantia. Kuulutuksista lennolla on vaikeaa saada selvää. En osannut päättää olivatko venäläisten lentoemäntien tekemät kuulutukset kamalempia kiinaksi vai englanniksi.
Lennolla ei tarjoilla mitään mukavuuksia, kuten monilla pitkän matkan lennoilla joilla itse ollut. Eli hammasharjat, tahnat, nukkumismaski, korvatulpat jne mukaan jos sellaisia käyttää. Onneksi olin saanut mukaani eräältä lentoemäntäystävältäni ykkösluokan tarvikepaketin joka sisälsi nuo kaikki ja enemmän, niin lento oli huomattavasti mukavempi.
Lennon aikana oli käytössä viihdekeskus, jota en itse päässyt käyttämään, sillä se oli oman istuimen kohdalla rikki. En jaksanut siitä valittaa, sillä suunnitelmiin kuului nukkuminen koko lennon ajan. Mitä nyt vilkaisin naapurin näyttöä, niin oli elokuvia ja musiikkia, sekä pelejä moneen makuun. Se puoli oli ilmeisen hyvä. Koneessa ei ole wifiä, ellet halua maksaa siitä aivan älyttömästi. Puhutaan siis muistaakseni 15e 10min tai jotain vastaavaa.
Ruokapuoli oli ok. Olin tilannut itselleni ennakkoon aasialaisen kasvisaterian (jonka tilaan yleensä aina), se oli valtava pettymys tällä kertaa. Kaikilla muilla lennoilla tuo on ollut erittäin hyvä valinta. Itselläni oli jotain linssimuhennosta, salaattia ja jälkiruokana kaksi kuivahkoa ananaspalaa ja jopa 3 viinirypälettä. Erikoisaterian varaaminen ei muuten maksa lisää. Paikkoja ei tosin saa itse valita. Ensimmäisen aterian yhteydessä oli viinitarjoilu. Mitään muuta alkoholia ei lennolla ole eikä myydä, eli jos lennon aikana tekee mieli kilistellä skumpalla tms, niin kannattaa se tehdä kentällä. Kaksi muuta ruokailua jäikin multa väliin, kun lentoemännät eivät ymmärtäneet pyyntöäni, että herättäisivät kun kaksi viimeistä tarjoilua ovat.
Kone laskeutui ajallaan ja sai tietysti valtavat aplodit - joko ilmeisesti siksi että se on tapa tai siksi että kaikki muutkin olivat rukoilleet henkensä puolesta ennakkoluulojensa pelossa kentällä...
Kaiken kaikkiaan suosittelen Aeroflotia jos etsii halpoja lentoja, haluaa viedä paljon matkatavaraa eikä odota mitään huikeinta lentokokemusta tai mukavuuksia. Aeroflotia voisi kuvailla näin tiivistetysti pitkän matkan halpalentoyhtiöksi.
Ei siis tarvitse jännittää itse lentoa tällä yhtiöllä, väittäisin että kokemukseni Sheremetyevon kentästä oli ainakin kymmenen kertaa kamalempi kuin näistä itse lennoista :)
Jos teillä on jotain kokemuksia Aeroflotista, lukisin niitä mieluusti!
Aeroflotilla on osa koneista superhyviä ja erittäin laadukkaat systeemit, kertoi minulle eräs vapaalla ollut ruotsalaislentäjä, joka odotteli kanssamme pääsyä Aeroflotin koneeseen Malediiveilla pari vuotta sitten. Menopaluu Aerolla oli yksi parhaimmista, tilavat penkit, hyvin jalkatilaa, ilmaiset screenit ja kuulokkeet, ruokaa työnnettiin nenän eteen joka välissä. Suosittelen! Tämä em. lentäjä sanoi, että nimenomaan turisteja lennättävät koneet on parhaita, koska haluavat antaa tietty hyvän kuvan Venäjän varallisuudesta.
VastaaPoistaT. Tuitsi